Egipt oswojony. Film

Egipt. Karnak. Obelisk
Temat Egiptu wypłynął u nas, jako opcja na tani jesienny wyjazd po słońce. Nie byłem zbyt entuzjastycznie nastawiony, bo opowieści znajomych jeżdżących do tego kraju jakoś nie były interesujące. Wiecie, jedni ludzie opowiadają nie o tym, co przeżyli ciekawego, ale co przydarzyło im się negatywnego, inni nie zauważają niczego poza leżakiem nad basenem, drinkiem i animacjami. Widocznie słuchałem nie tych ludzi, co powinienem.
Prawdę mówiąc, to pierwsze wrażenie nie było jakieś szczególne zwłaszcza, że byliśmy już trochę zmęczeni może nie podróżą, ale bardzo wczesną pobudką. Przyjechaliśmy do hotelu, który faktycznie był ogromny, pozornie bezosobowy i całkiem innych od kwater znanych nam z poprzednich podróży.
Na drugi dzień było już lepiej. Podczas zwiedzania hotelu natrafiliśmy na centrum nurkowe, a tam sympatyczny Egipcjanin mówi „Co będziecie leżeć na leżakach, przecież to nudne. Płyńcie na snorkeling”. Przy okazji ostrzegł nas, że rezydent będzie próbował nas nastraszyć, by sprzedać nam własne wycieczki. Tak też oczywiście było, ale my i tak nigdy nie korzystamy z usług rezydentów.
Następnego dnia wyspani, o ile to możliwe do godziny siódmej rano, poszliśmy na śniadanko i od razu na nasz jacht. Jestem żeglarzem, więc uwielbiam wszelkiego rodzaju morskie wycieczki, a ta okazała się wspaniała. Bardzo ciepła woda Morza Czerwonego wręcz zachęcała do długiego snurkowania, biały pokład stateczku był wspaniałym miejscem obserwacyjnym. Do tego dodam, że opiekun był bardzo wesoły i już sama jego obecność wzbudzała uśmiechy u wycieczkowiczów. Generalnie rejs był na tyle udany, że kupiliśmy następny i do tego wycieczkę do Luksoru na zwiedzanie Zespołu Świątyń Karnaku, Doliny Królów itd. Też w lokalnym biurze FM Tours&Travel.
Nie będę się rozpisywał, bo wszystko widać jest zawarte w filmie, na którym staram się też trochę opowiedzieć o wrażeniach i obserwacjach. Narracja jest na początku i później w środku, w czasie wycieczki do Luksoru. Nie twierdzę, że mi to wychodzi, ale uczę się, i może kiedyś, przy okazji następnych filmów powiem coś ciekawego i w dodatku poprawnie.

Informacje praktyczne:

Zabierzcie z sobą trochę jednodolarowych banknotów na napiwki i nie wahajcie się ich rozdawać. W Egipcie jest to normalne i nawet oczekiwane, a na pewno sprawia radość i powoduje, że inaczej będą patrzeć na nas Polaków. Potraktujcie to, jako promocję kraju.

Druki deklaracji wjazdowej (poniżej) dostępne są na lotnisku, są bardzo proste, więc nawet nie musicie niczego sprawdzać przed wylotem. Zresztą nikt ich nie czyta, nikt nie zadaje pytań. Po prostu w jednym okienku kupujecie wizę, za gotówkę lub kartą, a w drugim oddajecie wypełniony druczek, strażnik sprawdza paszport i to już koniec. Przy wylocie jest więcej zabawy głównie z drobiazgowymi kontrolami bezpieczeństwa, przygotujcie się na zdejmowanie butów, pasków i orientujcie się w kolejkach do security, bo w kraju muzułmańskim są damskie i męskie.
Egipt. Deklaracja wjazdowa. Wzór
Egipt. Deklaracja wjazdowa.
Kliknij by powiększyć

W sklepach targujcie się do upadłego, ale zawsze z uśmiechem. Ja dopiero poniewczasie połapałem się, że sporo przepłacam nawet po pozornie dogadanej cenie na moją korzyść.

Na wycieczki zabierajcie nakrycia głowy lub kupcie je po drodze, np. słynne „Arafatki”. W samym Luksorze, bardziej doświadczeni kupowali je nawet po dolarze, ja niestety dałem trochę więcej kupując nie w tym miejscu, co trzeba. Bez nakrycia głowy nawet w październiku grozi udar słoneczny.

Przykładowe ceny wycieczek w lokalnym biurze przedstawiam poniżej. Jak widać mają je wydrukowane również w języku polskim.
Egipt. Przykładowe ceny wycieczek morskich w lokalnym biurze.  Snorkeling, nurkowanie
Egipt. Przykładowe ceny wycieczek morskich w lokalnym biurze.
Kliknij by powiększyć

Ceny wycieczek w polecanych lokalnych biurach:

Przykładowe ceny taxi w Hurghadzie (w Funtach Egipskich) przydatne przy targowaniu się.
Z mariny do:

Hadaba 10 EGP. | 2.4 km.
Kawthar 15 EGP. | 7 km.
Airport 40 EGP. | 9.1 km.
Magawish 32 EGP. | 12.8 km.
El_Qora 38 EGP. | 18 km.
Sahil_Hasheesh 62 EGP. | 26.6 km.
Makadi 82 EGP. | 32.9 km.
Soma_Bay 132 EGP. | 59.6 km.

Przykładowa informacja o all inclusive w hotelu El Palacio. Hurghada
Egipt.El Palacio all inclusive. Przykładowa informacja
Egipt.El Palacio all inclusive. Przykładowa informacja.