Rowerem po Strada del Ponale

Nad jeziorem Garda. Italia
Do miasteczka Riva del Garda dotarliśmy nieco przed północą, błądząc trochę z winy nieaktualnych map w nawigacji. Nie narzekaliśmy zbytnio, bo błądzenie zazwyczaj dodaje smaku podróży, a w tym przypadku pozwoliło obejrzeć rozświetlone ulice miasta z drogi położonej powyżej.
Hotel wybrałem nad samym brzegiem jeziora, więc mieliśmy nadzieję na ciekawy widok o poranku. Cóż, poranek okazał się godziną dziesiątą, więc nawet, jeśli były jakieś poranne iluminacje, lub mgły nad jeziorem, to i tak nas ominęły. Po szybkim śniadaniu wyszliśmy rozejrzeć się nieco po okolicy, zobaczyć jezioro, sprawdzić wypożyczalnie rowerów, bo w planach była przejażdżka ciekawą trasą wykutą w klifach północno-zachodniego brzegu Gardy. Tą trasą jest Strada del Ponale (www.ponale.eu ) wybudowana w latach pomiędzy 1848 a 1851 r. (Info dla rowerzystów). Znaleźliśmy wypożyczalnię rowerów MTB (Sailing Du Lac Srl) nad samym brzegiem jeziora, przy promenadzie będącej jednocześnie malowniczą ścieżką rowerową. Rowerki nie były tanie, bo po 9EUR za godzinę, ale zdecydowanie warto było wydać trochę kasy na przejażdżkę. Sama trasa jest naprawdę piękna, wyrwana praktycznie z pionowych skał klifu, prowadzi przez kilka tuneli surowo wyciosanych w skale dość łagodnie pod górę. Cały czas towarzyszą nam piękne widoki na jezioro, które można podziwiać z kilku specjalnie przygotowanych miejsc na odpoczynek. Ścieżka

Strada del Ponalejest szutrowa, ale po jakimś czasie zmienia się w asfalt i tu właśnie znajdujemy małą knajpkę, w której można coś przekąsić lub napić się piwa. Tego ostatniego nie polecam, bo człowiek nabiera zbędnej „odwagi”, a to akurat podczas zjazdu powrotnego nie jest wskazane. Moje „rumakowanie” skończyło się tym, że zahaczyłem pedałem o wystające wszędzie kamienie i o mało nie fiknąłem koziołka. Zmądrzałem dopiero za drugim razem, gdy wymijając innych rowerzystów zaryłem przednim kołem w luźny piarg. Nie chcę jednak marudzić, co prawda wszędzie wiszą tabliczki ostrzegawcze o zachowaniu ostrożności, ale ludzie zjeżdżali ścieżką naprawdę szybko, więc da się, przy zachowaniu kontroli nad własną brawurą. Reasumując, ścieżka, tak naprawdę, nie jest bardzo wymagająca, można nią jechać nawet z dziećmi (widzieliśmy całe rodziny), odpoczywając w razie potrzeby. Ostrzejszy podjazd zaczyna się dopiero za wzmiankowaną knajpką, ale jedzie się po asfalcie, wiec nie jest tak źle. W maju nie było na ścieżce dużego ruchu, czasem można było podziwiać widoki w zupełnej samotności.
Sirmione. Zamek Scaligero.Następne dwa dni zajęły nam spacery i przejażdżki samochodem trasą wzdłuż wschodniego brzegu jeziora, podziwianie pięknych włoskich miasteczek, zamków i na końcu wyjazd do słynnego, czytaj, oklepanego Sirmione z zamkiem Scaligero. Oklepane nie znaczy, że nie warte zobaczenia, ale sam zamek, gdy zobaczy się już po drodze inne, nie jest wielkim zaskoczeniem.
Czwartego dnia rozpoczęliśmy powrót do domu, ale żeby nie było za szybko zwiedziliśmy jeszcze Weronę i Padwę. Jeśli mam być szczery, to na te miasteczka nie warto poświęcać więcej niż jednego dnia. Obydwa są ładne, ale nie ładniejsze niż większość naszych, krajowych miast turystycznych. Do słynnego balkonu Julii w Weronie trudno się dopchać i jeszcze trudniej zrobić sensowne zdjęcie. Padwa, szczerze mówiąc bardziej nam się podobała, prawdopodobnie, dlatego, że było w niej mniej turystów, a więcej młodzieży. Wrażenie robi dość duży plac Prato della Valle z polskim akcentem. Znajdują się na nim posągi Stefana Batorego i Jana III Sobieskiego podarowane przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w 1789 roku. Zrobiliśmy sobie nocleg w niedrogim hotelu w pobliżu tego placu i na następny dzień wyruszyliśmy ostatecznie do domu mijając Wenecję, o której już pisałem.